dijous, 4 de juliol del 2019

Practicant amb nebuloses

El darrer cap de setmana de juny va ser atrafegat en l'aspecte astrofotogràfic. Amb els companys de l'associació he participat en dues eixides d'observació, una a la zona del pantà de Tous (28-29 de juny) i una al CAAT (29-30). Pel que fa a Tous, els meus objectius eren Júpiter, Saturn i la M16, per aquest ordre. Al CAAT tenia pensat concentrar-me en la M27.

L'excursió a Tous va ser accidentada. De tant de tràfec que tenia aquell dia ple d'obligacions, em vaig deixar a casa un dels contrapesos, el buscador, les instruccions de la muntura i el nivell de bombolla. Estava ja a punt de tornar a casa amb les mans buides, i no ho vaig fer per insistència i auxili del president, Jordi Cornelles, que em va ajudar a improvisar un contrapès fet d'una pedra, una bossa i una corda de goma. El resultat va circular pel xat de l'associació, per a escarni del perpetrador.
La cosa va empitjorar amb l'actuació de la muntura, que per raons que desconeixem (mala posada en estació? un moviment involuntari? el terra inestable?) no n'encertava ni una. Al final, després d'una nova posada en estació, vaig poder manejar-la amb més o menys traça.

El Júpiter sense lent de Barlow, amb mal seeing, mostrava la Gran Taca Vermella a punt d'amagar-se per ponent.
Meade R8 LX70
Celestron AVX
ZWO ASI 174 MC-Cool
3 x 120'', Autostakkert, Registax 6, Photoshop

Una estona després, amb la Barlow per primera vegada, la taca ja gairebé no hi era.
Meade R8 LX70
Celestron AVX
Barlow 2x
ZWO ASI 174 MC-Cool
1 x 120'', Autostakkert, Registax 6, Photoshop

Saturn també va donar moltes satisfaccions, amb la mateixa configuració (però, com que es mou a menys velocitat, el vídeo va ser de 5').
Meade R8 LX70
Celestron AVX
Barlow 2x
ZWO ASI 174 MC-Cool
1 x 300'', Autostakkert, Registax 6, Photoshop


La resta del temps, com vaig poder i en condicions no gaire ideals, vaig dedicar-la a Messier 16, la Nebulosa de l'Àguila, un cúmul associat amb una nebulosa d'emissió, entre 5.500 i 7.000 anys-llum de distància, amb les famoses columnes que, de manera bastant cursi, se solen anomenar "els Pilars de la Creació". Com que les proves de calibratge mostraven que el seguiment no era bo, les preses no van poder passar dels 20 segons. Els dies immediatament posteriors vaig apilar les fotos i les vaig processar amb Photoshop.
Meade R8 LX70
Celestron AVX
Canon EOS 6D
83 x 20'', ISO 3200, DeepSkyStacker, Photoshop


No estava malament, el meu primer resultat amb la M16. Però la nit següent, al CAAT, el col·lega Enrique Arce em va parlar del programari StarTools, un processador d'imatges astronòmiques de pagament, eficaç i potent. Ja feia dies que em rondava pel cap de comprar una llicència de PixInsight, però entre els 370 € d'aquest i els 43 de StarTools hi havia un desnivell excessiu. Vaig descarregar una versió de prova de StarTools, em va convèncer i vaig comprar-ne la llicència. Vaig processar de nou la M16, i el resultat va ser espaterrant, increïble. No em podia imaginar la quantitat de coses que els meus arxius d'imatge tenien amagades!
La mateixa foto, processada amb StarTools
L'endemà, al CAAT, la plana major dels astrofotògrafs escalfava motors per al concurset (en el qual, finalment, no va participar ningú). La quantitat de complicitats entre ells, la perícia ostentosa amb què treballaven, i la determinació de no demanar auxili per orgull, van fer que se m'esfumaren quasi dues hores en els "jocs preliminars", en preparacions, equilibratges i alineacions. Una monstruosa pèrdua de temps, però la meua tossuderia i la meua paciència eren inapel·lables. Tal com tenia previst, em vaig concentrar en la M27, la Dumb-bell, la preciosa Nebulosa de l'Halter, una planetària a 1.250 anys-llum. Segons Comellas, l'explosió de supernova de què procedeix degué tenir lloc fa uns 6.000 anys. De nou vaig fer només exposicions breus de 20'' (i a ISO 800!) per a aconseguir el mínim de soroll i que els estels es mantingueren en forma puntual. 251 preses en total. Jo pensava: per collons ha de resultar-ne una bona foto!

La versió Photoshop no em va defraudar.
Meade R8 LX70
Celestron AVX
Canon EOS 6D
251x 20'', ISO 800, DeepSkyStacker, Photoshop

Però StarTools ha demostrat que és, per a cel profund, una inversió molt més que excel·lent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Baixem (mitja) persiana

 En realitat no hi ha hagut cap sorpresa. Sabíem des del principi que sobre aquest blog pesava una condemna triple. En primer lloc, perquè e...